dry needling elleboogWat is dry needling?

Dry needling is een behandelmethode van de Nederlandse fysiotherapeut. De methode is overgekomen uit Canada en wordt al jaren gebruikt binnen de reguliere fysiotherapie. Door middel van een speciale techniek worden spieren met een naald aangeprikt en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Bij dry needling  maken we gebruik van een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gebracht.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet. Die blijven daar enige tijd zitten en hebben invloed op de ’energie’ in het lichaam. Bij dry needling gebruiken we meestal één naald, waarmee kortdurend de spier geprikkeld wordt. Dry needling werkt op specifieke punten in de spieren: zgn ‘triggerpoints’ en is geen ‘energie’ behandeling en dus geen acupunctuurbehandeling

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een ‘knoop’ in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn op afstand veroorzaakt. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak van uw klachten kunnen zijn.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn / stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’
  • bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • pijnontwijkend gedrag; je gaat ‘anders’ bewegen
  • tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid.

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding en/of RSI/CANS.
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. bij gips, brace of een sling.
  • ‘Slappe’ ligamenten in bijv enkels en/of knieën.
  • Psychologische factoren, zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabliliteit en/of verschillen in beenlengte bijv. na een botbreuk of operatie.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u in principe niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dit geeft een soort ‘kramp’ gevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren wel vermoeid en zwaar aan, maar dat is meestal van kortere duur.

Wat gebeurt er daarna?

U krijgt oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent, vallen ook de kosten voor dry needling hieronder.